woensdag 5 april 2017

Westwijzer Wereldonderzoekers

Het is maandagmiddag, half drie, en in lokaal 2.09 is het een drukte van jewelste. Opgewonden stemmen vullen de ruimte. Sommige leerlingen praten net wat harder en zijn beweeglijker dan anders. Stiekem toch iets zenuwachtiger dan ze zelf willen toegeven. Nieuwsgierige ogen kijken afwachtend, terwijl ze ondertussen heerlijk genieten van een glaasje ranja en een gezonde koek. Zo meteen gaat het nieuwe thema van Westwijzer Wereldonderzoekers van start en ze hebben er zin in.
De komende weken staat het onderwerp ‘ontdekkingen’ centraal en vandaag ontdekken onze Wereldonderzoekers allerlei wetenschappelijke dingen. Dit doen ze door proefjes en experimenten uit te voeren. De verwondering is van de gezichten af te lezen, als de Skittles langzaam oplossen in het warme water. Kleurige strepen bewegen zich traag naar het midden van het bord om zich pas op een later moment met elkaar te gaan vermengen.
In het groepje naast me ontstaat grote hilariteit, wanneer een leerling uit alle macht een stapel boeken omhoog probeert te blazen met behulp van een plastic zak. Hier staat het experimenteren met lucht centraal. In het groepje daar tegenover zijn de leerlingen vooral aan het ruiken en aan het voelen. Even verderop in de hal turen de kinderen door een microscoop en zijn ze ervan overtuigd dat ze een poot van een vogelspin bekijken. In werkelijkheid blijkt dit toch echt de poot van een huisspinnetje te zijn.

Ondertussen is er een discussie aan mijn tafel ontstaan. Zijn er nu drie of toch vier stokjes op de tekening te zien? En hoeveel poten heeft die olifant eigenlijk? Hè, hoe zit dat nou? Elke optische illusie brengt ze even van de wijs. ‘Ik zie het echt niet hoor juf.’, verzucht de één, terwijl de ander trots het antwoord in mijn oren fluistert. Als ik om me heen kijk, zie ik alleen maar glimmende ogen van plezier. De betrokkenheid is enorm groot en voor we het weten is de middag helaas al ten einde. Maar gelukkig ligt er volgende week weer een hele nieuwe ontdekkingstocht op de Westwijzer Wereldonderzoekers te wachten. 



Eerder gepubliceerd op: http://www.qliqprimair.nl/westwijzer/2017/03/16/westwijzer-wereldonderzoekers/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten